Twitter

Vad är Twitter?

Microblogg och socialt nätverk

Twitter är webbtjänsten alla pratar om. Med en oerhört snabb tillväxt har den erövrat världen. Men vad är Twitter och framförallt, vad kan man ha för nytta av det? Finns det också något affärsmässigt värde i att använda Twitter?

Twitter är en gratis blogg-liknande tjänst där man skriver korta meddelanden (på upp till 140 tecken) och delar med sig av dem till andra som anmält intresse för detta. Att publicera meddelanden i detta format kallas för microblogg och grundidén var att man skulle skriva kort om vad man höll på med just för stunden. Det skulle överbrygga tomrummet mellan mer styltiga mail och officiella bloggar som kräver lite mer substantiellt innehåll per inlägg. Om du till exempel bara vill skriva att du börjat komma in i en bokserie eller att du lagar en jättegod gryta så görs detta bäst med en tjänst som Twitter.

Med korta meddelanden som berättar om dina vardagshändelser så kommer du och dina vänner närmare varandra. Man skulle kanske inte skriva ett mail, sms:a eller blogga om att man lagade en gryta eller hade upptäckt en ny bra TV-serie. Ändå kan det vara just denna typ av enkla information som man gärna tar del av när man är nära någon, som till exempel en familjemedlem. I den moderna stressade världen har vi tappat just den här nära enkla kommunikationen... fram tills nu med Twitter.

Hur fungerar Twitter?

Det är enkelt att komma igång med Twitter. Du skapar ett konto på en minut och kan sen börja skriva om allt som faller dig in i så kallade tweets. Men för att du inte ska prata för dig själv krävs att du hittar några vänner som kan följa dina inlägg och som du också kan följa. Vänner kallas followers och du har säkert en rad vänner som redan har Twitter som du kan lägga till. Twitter har dessutom lanserat flera tjänster för att du lätt ska hitta followers och bjuda in andra att använda Twitter.

När detta är klart ser du allt som dina vänner skriver och de ser allt du skriver. Men med gränsen på 140 tecken så hålls det hela kort och överskådligt. Det går dessutom att svara på ett inlägg och skapa en viss dialog som i vanliga mail.

Affärsnytta med Twitter

Här har vi den kritiska frågan för många företag - finns det någon affärsnytta med Twitter? Svaret är förhållandevis enkelt: Ja! Vi har plockat fram 10 affärsnyttor:

10 coola affärsnyttor med Twitter

  • Nå ut till intresserade, snabbt och med tvåvägskommunikation
    Självklart är det en nytta att ha ett Twitterkonto för ditt företag och därigenom sprida verksamhetsrelaterade budskap till en mängd Followers som är intresserade av dig och dina produkter. Alltså vanlig extern kommunikation men som här blir både interaktiv (dom kan ju svara) och ögonblicklig. Detta är grundfunktionaliteten i Twitter.
     
  • Förbättra din SEO
    Allt som skrivs i Twitter sugs upp av sökmotorerna, däribland allsmäktiga Google. Alltså, har du skrivit om ditt företag, viktiga nyckelord/sökord som används i Google och kanske lagt in länkar till ditt företags webbplats så kommer detta att påverka din ranking i sökmotorn. SEO (Search Engine Optimization) är alltså en av de viktigaste affärsnyttorna.
     
  • Öka öppenhet och dialog
    När företag kommunicerar med sin målgrupp via Twitter har framhållits som en fördel för konsumenten då dialogen blir publik och företaget därmed blir mer benäget att hjälpa kunden. Fördelen kan samtidigt vändas, då all den hjälp och information man som företag ger även når ut på webben (jämför mail-dialog) och blir sökbar. Detta leder till marknadsföring, varumärkesbyggande, good-will, informationsspridning och kanske till och med färre supportärenden.
     
  • Ta del av viktiga personers idéer och tankar
    Du kan själv följa auktoritärer och branschfolk inom ditt verksamhetsområde som delar med sig av intressant kunskap och branschnyheter. Var inte längre den siste att höra talas om det senaste.
     
  • Pejla av den stora massan
    Sök på vad den stora massan Twittrare har att säga om en nyhet, eller kanske ditt företag eller dina produkter genom att söka på Twitter. Just nu finns t.ex. många åsikter, banala som geniala, om krisen som SAAB upplever. Att söka på "SAAB" blir lite som en miniundersökning som att fråga folk på gatan vad dom tycker. Vad pratar folk om när det gäller dina varumärken?
     
  • Du kan hash-tagga (se nedan)
     
  • Du kan retweeta (se nedan)
     
  • Mobil närvaro - ditt eget mobilnummer
    Till skillnad från flera andra kanaler som bloggar och webbsidor är det alltid lätt att skicka ett tweet oavsett var du är. Twitter ger nämligen alla användare ett eget mobilnummer till vilket man kan skicka sms som sedan blir till Twitter-inlägg automatiskt. Nu kan du likt en direktsänd reporter skicka info live till alla som följer dig från mässor, konferenser eller mingel.
     
  • White label Twitter
    Twitter erbjuder en så kallad white label för sin tjänst. Det betyder att ditt företag kan formge sin Twittersida att följa er grafiska profil bättre och därmed stärka ert varumärke. Självklart är inte omklädningsmöjligheterna oändliga utan man ser fortfarande att det är Twitter som används, men det är ju även en fördel då målgruppen är bekant med tjänsten.
     
  • Kolla vem dina jobbansökningar verkligen är
    Med risk för att sprida cyniska tips, så kan det vara en idé att få en bättre känsla för vilka personerna är som har sökt jobb hos dig genom att se vad de skriver om på Twitter. Återstår bara vissa svårigheter att hitta dom ibland (om dom nu ens finns på Twitter), men med sökningar i Twitter och Google kan man komma långt. Dessutom blir ju då Twitter ett bra sätt att marknadsföra sig själv om man söker jobb.
     

Retweets (RT)

Twitter har utvecklat funktionen retweet som helt enkelt gör det möjligt för dig att skicka vidare andras tweet som du gillar till dina egna followers. Du slipper markera, kopiera och klistra in för att skicka vidare information du tycker fler borde ta del av. Man kan också enkelt "untweeta" ett retweet så att det dras tillbaka igen, men kom ihåg att många kanske redan har hunnit läsa det. Retweets får också en egen ikon med namnet på den person som du retweetar så det syns vem källan är. Retweets är alltså ett smidigt sätt att snappa upp information och dessutom agera mer av en budbärare för informationen och du slipper försvara riktigheten i den på samma sätt.

Hashtags #

I Twitter kan man sätta symbolen # framför ord i sina tweets. Det är det engelska ordet för symbolen #, hash eller pound, som har fått ge namn åt denna möjlighet. Syftet är att med hjälp av # markera ord som man vill ska bli nyckelord, eller så kallade taggar, för innehållet. På andra webbtjänster är det vanligt att använda taggar för att beskriva innehåll - på Flickr t.ex. kan man skriva taggarna "blomma, ros, sommar" för en bild på en sommaräng. Då kommer bilden att dyka upp när någon söker på något av dessa ord. Ett enkelt sätt alltså att göra innehåll sökbart.

I Twitter finns inget utrymme i de 140 tecken långa meddelandena att skriva taggar. Därför har tidiga användare av Twitter hittat på metoden att skapa taggar genom att man sätter # framför utvalda ord. Det är alltså inte Twitter som skapat den möjligheten och den är inte officiell, även om Twitter stödjer den och gärna förklarar hur det går till på sin webbplats.

Ett exempel

VDn På #FöretagetX har vi nyss lanserat vårt nya #ekonomiprogram #Superprogrammet. Läs mer på vår site och kom på vår releasefest!

Ovanstående meddelande kommer att synas om någon söker på "ekonomiprogram", "företaget X" eller "Superprogrammet".

Hashtags ökar alltså din synlighet och sökbarhet ännu mer och grupperar meddelanden under ord som många har valt att hashtagga. #svpt t.ex. är en hashtag som betyder "svenskar på twitter" - sök på #svpt och du får se tweets som skrivits av svenskar på twitter. #socialmedia visar allt som folk säger om ämnet social media. Och så vidare.

Länkar och källor
- mycket mer om Twitter, Sluta inte läsa här...


Företag som använder Twitter

SkandiaMäklarna http://twitter.com/skandiamaklarna

Stockholms Jazzfestival http://twitter.com/sthlmjazzfest

Grand Hôtel Stockholm http://twitter.com/GrandHotelSthlm

Betania Health http://twitter.com/BetaniaHealth

 


Introduktionsfilm till Twitter

http://www.youtube.com/watch?v=ddO9idmax0o

 

Lite fakta på svenska och engelska

http://sv.wikipedia.org/wiki/Twitter
http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter

 

Dela foton på Twitter med Twitpic i realtid!

http://twitpic.com/

 

Sök på hashtags och se vilka som är hetast just nu

http://www.hashtags.org/

 

Twemes är ett annat "egnare" namn för hashtags

http://twemes.com/

 

Twitter förklarar själv

Hashtags: http://help.twitter.com/forums/10711/entries/49309
Retweets: http://help.twitter.com/forums/10711/entries/77606

 

Korta ner långa URL/webbadresser

140 tecken är kort. Därför kan det vara bra att kunna förkorta långa webbadresser du vill twittra om. Använd då en URL-förkortare t.ex:

http://bit.ly/
http://ow.ly/
http://is.gd/
http://tinyurl.com/

 

Författare: Stefan Hamilton, Happiness

 

Scrum, Twitter, Effektstyrning?

Vi förklarar

Was it good for you too?

Dela. Gilla. Tipsa.