Vad är web 2.0?
Modeordet i klartext

Du kanske redan har hört talas om Web 2.0, eller låter det som en revolution som gått dig förbi? Här förtydligas Web 2.0 för alla.

Det är drygt 15 år sedan webben såg dagens ljus (Internet som nätverk är ju däremot avsevärt äldre) och mycket har hänt sedan dess. De flesta nyheterna under årens lopp har rört sig om tekniska framsteg vilka i sin tur har öppnat upp nya möjligheter att göra kvalitativa produktioner på Internet. Det senaste steget som det pratas mycket om just nu går under namnet Web 2.0. Men denna gång handlar det inte uteslutande om teknik.

Det viktiga med Web 2.0 ligger i hur man ser på sina besökare, de som kommer använda webbplatsen. Det var i dessa banor Tim O'Reilly funderade när han myntade ordet Web 2.0 i oktober 2004 och samtidigt startade den årliga Web 2.0 konferensen. Idéerna har mognat och inför 2006 spår IDG att Web 2.0 blir årets stora IT-ord i Sverige.

Vad är då Web 2.0?

Begreppet används som ett samlingsord för nästa generation av program, tjänster och affärsmodeller på Internet. I grunden bygger det på att Web 2.0 tjänster ska ge användarna stort inflytande över innehållet och möjligheter att samverka med andra användare. Web 2.0 har fått många olika definitioner med tiden, men gemensamt är dessa grunder (hämtade från Wikipedia):

  • Användaren ska själv kunna vara med och bidra till sajtens innehåll
  • Användaren ska kunna ha kontroll över sin information
  • Designen ska likna skrivbordsprogrammen [dina lokala program, t.ex. Word]

Web 2.0 webbplatser blir alltså utformade så att användaren känner sig (och är) i centrum. Användaren kan bidra till webbplatsens innehåll, användaren ser sina tidigare bidrag och förändringar, webbplatsen blir mer än enkla formulär och informationssidor, flera användare bildar communities kring innehållet och dialogen går över flera kanaler (e-postlistor, RSS , forum).

Med aktiva användare och möjligheten att ta informationen vidare i andra sammanhang, kan nya dimensioner och funktioner ta form på en webbplats. Den börjar att användas på fler sätt än som var tanken från början. Denna kombination av funktioner och lösningar har fått ett eget engelsk ord - Mashups. Ett exempel på detta som ges på en svensk Web 2.0-sida (se länklistan nederst) är hur Google Maps, Googles webbplats med kartor, kopplats till en annan webbplats som säljer bostäder. Man söker efter en bostad och kan även utforska området den ligger i.

Med dessa nya webbtjänster följer ett nya affärsmodeller. 90-talets stora ord om Den Nya Ekonomin och Nätverksföretag kanske äntligen har fått en förankring i verkligheten. Ingen kraft är starkare än konsumenternas och nu börjar ekonomer och marknadsförare hänga med. Man fokuserar på att bjuda på mycket för att få mycket tillbaka, kunderna ska bidra till spridning och marknadsföring, bli en del av lösningen. Med stora besökarskaror och smarta webbplatser kan reklam och banners bli mycket mer effektiva och intressanta för många annonsörer.

I Sverige har tyvärr lite av Web 2.0 skådats. Några få exempel finns, t.ex. Wikipedia och Podradio, men de är inte många. Annars brukar Sverige ligga långt fram inom dessa områden. Happiness hoppas på bättring i takt med att de nya idéerna sprids.

Några användbara tekniker för utveckling av Web 2.0 sidor är Ajax och JSON som vi kommer att berätta lite mer om i kommande artiklar. Även Microsofts satsningar inom dessa områden kommer vi att titta närmare på. Viktigt är bara att man inte tolkar detta som en teknisk utveckling enbart utan att den går hand-i-hand med ett nytt tänkande.

Läs mer om Web 2.0

http://web20.se/articles/2005/09/30/web_2_0_definition

http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html

http://www.techcrunch.com/

http://www.programmableweb.com/

Några Web 2.0 webbplatser och Mashups

http://www.netvibes.com/

http://www.pandora.com/

http://www.flickr.com

http://www.housingmaps.com/

http://www.podradio.nu/

http://del.icio.us/

Bra lista på Web 2.0 webbplatser

http://www.techcrunch.com/2005/12/30/web-20-companies-i-couldnt-live-without/

Källor

http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

http://tim.oreilly.com/ | http://www.oreillynet.com/

www.idg.se

 

Författare: Stefan Hamilton, Happiness

Web 2.0