Hur funkar sökmotoroptimering?
Googles riktlinjer

Hur fungerar egentligen sökmotorer som Google? Varför kommer inte min webbplats högre i träfflistan? Ska vi anlita ett företag som jobbar med sökmotoroptimering? Vi har genom att lusläsa (ja, i princip översätta) Googles riktlinjer försökt ta temperaturen på hur det här med sökmotoroptimering ska gå till. Läs denna artikel och du kommer få en tydlig bild om hur du ska jobba med din webbplats för att lyckas på Internet.

"Vi vill utveckla den perfekta sökmotorn som förstår exakt vad du menar och ger dig tillbaka exakt vad du vill ha."
– Larry Page, grundare av Google

Googles riktlinjer

Genom att följa Googles riktlinjer blir din webbplats enklare att hitta, enklare att indexera och den får bättre rank. Den kommer alltså högre upp i sökresultatet.

Design- och innehållsriktlinjer

  • Gör en webbplats med tydlig hierarki och textlänkar. Alla sidor ska vara nåbara från minst en statisk textlänk.
  • Gör en webbkarta (sitemap) som länkar till de viktiga delarna eller sidorna på din webbplats. Om webbkartan har fler än 100 länkar är det bättre att dela upp den i flera separata sidor.
  • Skapa en användbar och innehållsrik webbplats. Skapa sidor som tydligt och korrekt beskriver ditt innehåll.
  • Fundera på vilka sökord dina besökare kan tänkas använda för att hitta din webbplats och se till att webbplatsen verkligen innehåll dessa ord.
  • Försök att använda text istället för bilder när du ska visa viktiga namn, innehåll eller länkar. Google kan inte känna igen text som är inkluderad i bilder.
  • Se till att sidornas titlar och bildernas ALT-taggar är beskrivande och korrekta.
  • Leta efter brutna länkar (och justera dessa) samt se till att HTML-koden är korrekt och validerad
  • Om du beslutar dig för att använda dynamiska sidor (t ex sidor där webbadressen, URL:en, innehåller ett frågetecken) ska du vara medveten om att dessa sidor har svårare att bli indexerade än statiska sidor. Det underlättar att hålla parametrarna korta.
  • Håll antal länkar på en sida på en rimlig nivå (under 100 stycken)

Tekniska riktlinjer

  • Testa din webbplats i en textwebbläsare som Lynx (eller Happiness favoritwebbläsare Firefox med Webdeveloper Plug-In). De flesta sökmotorer ser precis det du ser när du visar webbplatsen som text.
  • Kontrollera att tekniker som Javascript, cookies, session ID's, frames, DHTML, eller Flash inte hindrar indexeringen av innehållet.
  • Tillåt sökmotorer att indexera din webbplats utan session ID's eller motsvarande som spårar dess väg genom webbplatsen. Dessa tekniker är användbara för att undersöka individuella användarbeteenden men är inte bra för sökmotorerna. Sökmotorn kan misslyckas med indexeringen eftersom sökvägarna ser olika ut men pekar till samma sida.
  • Säkerställ att din webbserver använder "If-Modified-Since HTTP header". Denna egenskap innebär att webbservern talar om för Google om ditt innehåll har ändrats sedan den senast indexerade webbplatsen. Genom att stödja denna egenskap sparar du bandbredd.
  • Använd en robot.txt fil på din webbplats. Filen talar om för sökmotorer vad de ska indexera eller vad de ska undvika att indexera. Se till att den är aktuell och inte blockerar Googlebot crawlern (Googles automatiska indexeringsprogram).
  • Om ditt företag köper ett publiceringssystem (content management system), se till att det fungerar bra att indexera sidorna publiceringssystemet genererar. Publiceringssystemet ska kunna exportera dynamiskt innehåll så sökmotorer kan indexera det.

När din webbplats är klar

  1. Gå in på Google Search Console (https://search.google.com/search-console/about) och kontrollera att webbplatsen indexeras korrekt. Tänk på att det tar ett tag innan data redovisas. 
  2. Se till att relevanta webbplatser länkar till din webbplats. 

Kvalitetsriktlinjer
Basprinciper

  • Skapa sidor för användare, inte för sökmotorer. Lura inte dina användare och skapa inte annorlunda innehåll som enbart ska synas för sökmotorerna.
  • Undvik tricks som ska förbättra sökresultatet. Delta inte i länkutbyten som är skapade för att förbättra din webbplats ranking i sökmotorer.
  • Undvik att länka till spammare eller "dåliga webbplatser" eftersom det gör att Google sänker din ranking.
  • Använd inte oauktoriserade program för att skicka in webbsidor eller bevaka din ranking. Denna typ av program tar stor bandbredd och kapacitet från Google och bryter mot användarvillkoren. Google rekommenderar inte produkter som WebPosition Gold som skickar automatiska eller programmerade frågor till Google.

Kvalitetsriktlinjer
Specifika rekommendationer

  • Undvik dold text eller dolda länkar
  • Använd inte ompeknigar (redirects)
  • Skicka inte automatiserade frågor till Google
  • Lägg inte in irrelevanta ord på dina sidor
  • Skapa inte kopior av sidor eller subdomäner eller domäner som har samma innehåll
  • Undvik "doorways" - sidor som enbart är skapade för sökmotorer eller samarbetsprogram som inte har något innehåll
  • Stava rätt - felstavade ord gör att din rank blir sämre

Några myter som inte stämmer

  • Om jag annonserar får jag bättre rank: Du får inte bättre rank genom att annonsera på Google
  • Om min webbplats skickas in många gånger tas den bort: Din webbplats tas inte bort om den skickas in flera gånger
  • Google kan inte indexera mina asp-sidor: Google kan indexera dessa typer av filer: pdf, asp, jsp, html, shtml, xml, cfm, doc, xls, ppt, rtf, wks, lwp, wri, swf.

Och så till det viktigaste...
Hur gör jag så att min webbplats kommer etta i Googles sökresultat?

I Internetworld kunde man nyligen läsa om en undersökning av Oneupweb som visade att en topplacering betyder allt. Om man hamnar på första sidan i Googles träfflista kan man räkna med upp till sex gånger så hög besöksfrekvens som tidigare. Det är av största vikt att hamna på någon av de tre första sökresultatssidorna eftersom tidigare undersökningar på området visat att strax över hälften av alla användare inte bläddrar mer än tre sidor i Googles träfflista.

Ordningen i Googles sökresultat bestäms av mer än 100 faktorer. Det är bland annat Googles algoritm PageRank som gör detta men Google hemlighåller exakt hur den fungerar så att sökmotoroptimeringsföretag (sk. SEO, Search Engine Optimization Companys) inte ska kunna utnyttja den för att försöka få orelevanta webbplatser högt rankade. Men en sak de avslöjat är att PageRank rankar varje länk så att meningslösa länksidor inte spelar någon större roll medans relevanta listningar får stor betydelse. Det är alltså av stor vikt att synas i rätt sammanhang på webben.

Vår slutsats av allt detta är att för att hamna högt upp i sökmotorerna ska du:

  1. Använda webbstandarder när du gör din webbplats
  2. Se till att ha ett bra och uppdaterat innehåll
  3. Se till att andra länkar till din webbplats
  4. Undvika oseriösa sökmotoroptimeringar

Konkreta tips

Detta är några av de 100 faktorer som påverkar vart din webbplats hamnar i Googles sökträffslista:

  • Sökordet finns i webbadressen
  • Sökordet finns i domännamnet
  • Sökordet finns i sidan titel - sökordet ska vara i början och titeln ska vara 10-60 bokstäver och inte innehålla specialtecken
  • Sökordet finns i metatagg för beskrivning - lågt värderad, max 200 bokstäver
  • Sökordet finns i metatagg för nyckelord - lågt värderad, max 10 ord. Varje ord måste även förekomma i sidans text annars sänks värdet istället. Ett ord får inte förekomma två gånger - detta räknas som spam.
  • Sökordet finns i sidans text
  • Sökordet är en rubrik - använder taggarna H1, h4, H3 etc
  • Sökordet finns i toppen av sidan
  • Sökordet finns i en länk som går direkt till en relevant sida
  • Webbsidan får inte vara för stor, max 100Kb
  • Webbsidan ska vara uppdaterad - Google premierar sidor som nyligen uppdaterats
  • Webbplatsen ska innehålla många sidor - Google premierar stora webbplatser
  • PageRank - Baseras på antal och kvalitén på länkarna till din webbplats
  • Antalet länkar till din sida

Övriga tips

Vad är SEM?
SEM eller Search Engine Marketing (sökmotorsmarknadsföring) är betalda annonser/aktiviteter för att synliggöra ett företag eller produkt på sökmotorer. Exempelvis Google AdWords, Facebook eller YouTube. Man betalar ofta per klick (PPC, Pay-per-click) eller per tusen visningar (CPM).

AdWords
Vill du direkt få omedelbar synlighet i Google kan du köpa sponsrade länkar. Dessa syns överst eller till höger i sidan med träfflistan och de länkar som presenteras beror på vilka sökord användaren använt. Den minsta kostnaden för denna typ av länkar är 50 öre per klick. Man kan även få statistik på hur många av dessa klick som leder till ett köp, beställning eller liknande.

Google Toolbar
Med hjälp av Googles verktygsfält (Google Toolbar) kan du se vilken PageRank en sida har.

Läs mer

Googles riktlinjer:
http://www.google.com/webmasters/guidelines.html

Google Ranking Factors list
http://www.vaughns-1-pagers.com/internet/google-ranking-factors.htm

Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List
http://backlinko.com/google-ranking-factors

Författare/översättning: Mattias Axelsson
Källor: Google.com, Internetworld och Google Ranking Factors list

Google