Facebook grundades 2004. Ett år senare hade man 3 miljoner medlemmar. 2006 öppnades Facebook för alla personer med en giltig e-postadress. 2010 hade Facebook över 400 miljoner medlemmar och passerade 1 miljard medlemmar 2012. 2017 hade Facebook mer än 2 miljarder månatligt aktiva användare
Korta Facebook fakta
- Under 2009 läggs mer än 2 miljarder bilder upp på Facebook varje månad.
- Över 80 personer som jobbar med att bara granska bilder.
- Fler än 100 miljoner personer använder Facebook mobilt.
- Den genomsnittlige användaren har 130 vänner på Facebook.
- 40 miljoner statusuppdateringar sker varje dag.
- Mer än 16 miljarder minuter tillbringas på Facebook varje dag över hela världen. Genomsnittsanvändaren tillbringar 5 minuter och 46 sekunder på sidan per dag (jämfört med Googles 1 minut och 53 sekunder).
- Hälften av alla Facebookanvändare loggar in varje dag.
- 2011 hade Facebook över 101 språkalternativ
Vad är skillnaden mellan sidor och grupper?
Facebook rekommenderar att man som företag eller organisation skapar sidor. Sidor kan skapas av företag/organisationer, varumärken, kändisar eller band och får endast skapas av en officiell representant. Grupper kan skapas av vem som helst om vilket ämne som helst.
På en sida kan man ha en officiell avsändare av informationen, tillskillnad från grupper där det är en användare på Facebook som är avsändaren. Detta gör att vissa företag skapar användare som är påhittade, detta bryter mot Facebooks rekomendationer. På en sida kan man inte heller se vilka individer som är administratörer av sidan. I en grupp är administratörerna synliga.
En anledning till att grupper är populära är att man kan skicka ut meddelanden till alla medlemmars inbox. Denna funktion försvinner om gruppen får över 5000 medlemmar.
Groups vs. Pages
-
Grupper kan skicka meddelanden (messages) till alla medlemmar så länge man är under 5000 medlemmar
-
Sidor kan skicka uppdateringar (updates) till alla medlemmar, det finns ingen begränsning på hur många man kan skicka till
- Sidor och grupper är publika, profiler är skyddade.
Har man redan en grupp och vill flytta medlemmarna till en sida är detta möjligt.Det är tyvärr inte längre möjligt att flytta medlemmar från en grupp till en sida. Rekommendationen är att meddela medlemmarna att ansluta sig till sidan istället.-
Sidor kan innehålla applikationer, detta är inte möjligt för grupper
-
Grupper har bättre användarkontroll , man kan ha dolda grupper eller krav på att godkänna medlemmar. Alla har rätt att bli fans till en sida, men det finns möjlighet att blockera användare.
-
Sidor har mer möjligheter vad det gäller annonsering
-
Sidor får statistik över användningen
-
Funktionerna för att bjuda in personer att ansluta sig till grupper eller sidor ser lite annorlunda ut
Exempelvis
Ett sätt att tänka på är att om Happiness vill ha webbnärvaro på Facebook ska vi göra en sida. Om vi på Happiness däremot vill diskutera webbutveckling i allmänhet kan vi skapa en grupp som heter "Vi som gillar webb".
Snygg adress till Facebook
Man kan få en enklare adress till sin profil på Facebook. Om man har över 25 fans kan man också få en snyggare adress till sin sida eller applikation , t ex www.facebook.com/happinessweb.
För att sätta ett namn går man till:
http://www.facebook.com/username/
Koppla facebook till Twitter
Du kan göra så att dina inlägg på Facebook även publiceras på ditt twitterkonto. För att koppla din sida till twitter går du till:
http://www.facebook.com/twitter/
Page Plugin (a.k.a. Like box eller Fan box)
En sida kan ha en like box på en webbplats som visar det som postas på sidans wall. Tidigare kallades Page plugin för "Like box" och innan det "Fan box" och där det nu står "Gilla" bredvid tummen upp-symbolen stod det istället "Become a fan".
Applikationer
2007 lanserade communitysajten Facebook ett nytt applikationsgränssnitt (API) som gör det möjligt för utvecklare att skapa ny funktionalitet och innehåll som är en del av Facebook. 2010 lanserades den första versionen av Graph API.
Att använda Facebook som kanal för kampanjer är en intressant möjlighet då man kan dra nytta av webbplatsens inbyggda sociala funktioner. Ett exempel är tävlingen Börs-SM. Genom ett kul självtest kan alla Facebookanvändare ta reda på vilket djur de är i börsdjungeln och på så sätt få en idé om hur de skulle agera om de skulle ställa upp i tävlingen. När man gjort testet kan man dela med sig av resultatet till sina vänner och därigenom sprids kampanjen.
Vem är du i börsdjungeln?
http://apps.facebook.com/kan-du-gtbra-bfjefab/
Det finns ett stort antal applikationer att utgå ifrån om man gör en aktivitet via applikationer på Facebook. Detta kan förkorta utvecklingstiden eftersom man inte själv måste programmera och testa alla komponenter. Det finns till exempel flera olika frågemotorer man kan använda sig av för att göra olika tester och undersökningar. Nackdelen är att man måste följa de ramar som finns och att det ibland kommer med reklambanners utöver den reklam som Facebook står för, annonsering är nämligen tillåtet i applikationerna.
Annonsera på Facebook
En fördel med annonsering på Facebook är att man kan göra exakta urval, både demografiskt och beroende på smak. Det är ett bra komplement till Google Adwords.
Företag på Facebook
Några exempel på företag som är aktiva på Facebook:
-
Grand Hôtel Stockholm, http://www.facebook.com/pages/Grand-Hotel-Stockholm/149844863100
-
Forska utan djurförsök, http://www.facebook.com/pages/Forska-Utan-Djurforsok/80968559819
-
Happiness, http://www.facebook.com/happinessweb
Författare: Mattias Axelsson
Källor
Facebook
Wikipedia
Aftonbladet
Mashable
Search Engine Journal